Τετάρτη 25 Ιουλίου 2018

Βυθισμένο Stuka κοντά στην Αντίκυρα.

                                 
Στις 22/4/41, δεύτερη ημέρα του Πάσχα του 1941, δέκα* περίπου Ju 87 (STUKAS) της I/St.G2 (1η Σμηναρχία, 2η Πτέρυγα) έκαναν επιδρομή στον κόλπο της Αντίκυρας, βομβαρδίζοντας και βυθίζοντας τρία πλοία που βρίσκονταν στην περιοχή.

Ένα STUKA, χτυπήθηκε από αντιαεροπορικά πυρά που έφεραν κάποια από τα πλοία και έκανε αναγκαστική προσθαλάσσωση στην περιοχή του Αγ. Μηνά, στον κόλπο της Ιτέας. Η τύχη του πληρώματος είναι αβέβαιη.
Το αεροσκάφος πολύ αργότερα ανατινάχθηκε, για την ανάκτηση του αλουμινίου.
Τη δεκαετία του 1990, οι Γ. Μεταξάς και Γ. Ορφανός εντόπισαν σε μικρό βάθος στη θάλασσα μπροστά στην παραλία του Αγ. Μηνά μερικά εξαρτήματα του STUKA, τα οποία καθάρισαν και φύλαξαν, ενώ το 2012 τα παρέδωσαν στην κοινότητα της Αντίκυρας, για να τα εκθέσει σε προθήκη στον ισόγειο χώρο του Φάρου του λιμανιού της.
Ενδέχεται, ο κινητήρας του STUKA ή άλλα μεγάλα εξαρτήματα να έχουν κυλίσει σε μεγαλύτερο βάθος, εξαιτίας της έντονης κλίσης του πυθμένα.
Ένας τάφος μέσα στην περιοχή της σημερινής βάσης καυσίμων Αντίκυρας, είναι ενός θύματος αυτής της επίθεσης.

*Από μαρτυρίες κατοίκων. Άλλες καταγραφές αναφέρουν πολλά περισσότερα συνολικά αεροσκάφη (βλ links).

H παρακάτω πινακίδα έχει τοποθετηθεί από τον Γ. Μεταξά στην προθήκη των εξαρτημάτων του STUKA, στον Φάρο της Αντίκυρας:

"RUDERMASCHINE από JUNKERS 87 STUKA
Στις 22 Απριλίου 1941 (δεύτερη ημέρα του Πάσχα), μια ομάδα από 10 περίπου STUKA βομβάρδισε στο λιμάνι της Αντίκυρας τρία πλοία που ελλιμενίζονταν, το νοσοκομειακό ΣΩΚΡΑΤΗΣ, και τα δεξαμενόπλοια ΘΕΟΔΩΡΑ και THEDOL.
Από τον βομβαρδισμό βυθίστηκαν τελικά και τα τρία πλοία με αρκετούς νεκρούς, αλλά καθώς κάποια διέθεταν βασικό αντιαεροπορικό εξοπλισμό, κατάφεραν να χτυπήσουν ένα STUKA, που έκανε προσθαλάσσωση στα ρηχά κοντά στον σημερινό οικισμό του Αγ. Μηνά στην Ιτέα.
Το αεροπλάνο αργότερα διαλύθηκε για την ανάκτηση των υλικών του, κυρίως του αλουμινίου.
Στη δεκαετία του 1990, οι Γ. Ορφανός και Γ. Μεταξάς βρήκαν και ανέσυραν το RUDERMASCHINE του STUKA, που εκτίθεται εδώ.
Η συσκευή αυτή, κατασκευής SIEMENS, ήταν ένας ηλεκτρο-υδραυλικός σερβομηχανισμός με γυροσκόπιο, και χρησίμευε σαν αυτόματος πιλότος για τη διατήρηση σταθερής πορείας του αεροσκάφους, με επενέργεια επάνω στο κατακόρυφο πηδάλιό του. 
Μαζί βρέθηκαν και εκτίθενται το γυροσκόπιο του RUDERMASCHINE, ένας φορέας βόμβας 50 kg και κάποιοι δευτερεύοντες πίνακες οργάνων του αεροσκάφους."





H βιτρίνα στον Φάρο της Αντίκυρας, με κάποια από τα εξαρτήματα του Stuka.

 Ο κόλπος της Αντίκυρας δεξιά, και της Ιτέας αριστερά. Με κίτρινο, η περιοχή του Αγ. Μηνά.

Σχετικά links: 

ΥΓ. Το RUDERMASCHINE ήταν ανεξάρτητος μηχανισμός, από αυτόν που με το πάτημα ενός κουμπιού έβγαζε αυτόματα το STUKA από τη βύθιση μετά την άφεση της κύριας βόμβας, καθώς υπήρχε το ενδεχόμενο ο πιλότος του να πάθει black out. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου