Κάποια από τα κουίζ έχουν την απάντησή τους στις "Διευκρινίσεις Φυσικής" στο ίδιο blog: https://geometax12.blogspot.com/2018/07/blog-post_9.html
21. Αν ο «Μικρός Πρίγκιπας» χοροπηδάει στον μικροσκοπικό πλανήτη του, θα του αλλάξει τροχιά?
ΑΠ. Όχι, και αυτό γίνεται εύκολα κατανοητό αν θεωρήσουμε ότι στο ένα οριζόντιο στόμιο του «Τ» υπάρχει μια χειροκίνητη βαλβίδα. Με τη βαλβίδα κλειστή, και χρησιμοποιώντας φυσικά το άλλο στόμιο, το πρώτο άτομο ρουφάει όσο μπορεί και ας υποθέσουμε ότι κατεβάζει την πίεση μέσα στο σωλήνα στη μισή της ατμοσφαιρικής. Τώρα το δεύτερο άτομο ρουφάει και αυτό από το κλειστό (με τη βαλβίδα) στόμιο και κατεβάζει την πίεση και σε αυτό το τμήμα, δηλαδή μέχρι τη βαλβίδα, στη μισή ατμόσφαιρα. Αν ανοίξει τώρα η βαλβίδα, τίποτα δεν πρόκειται να αλλάξει από πλευράς πίεσης, θα συνεχίζει δηλαδή να επικρατεί πίεση μισής ατμόσφαιρας μέσα στον σωλήνα.
25. Ένας μηχανικός επιθεωρεί μια γραμμή ηλεκτροδότησης 1000V στην Αφρική, όταν διαπιστώνει ότι ένας εξαγριωμένος γορίλας τον καταδιώκει.
26. Τί θα συμβεί στο βάρος μιας ποσότητας σιδηρόμαλλου (μπαλάκι από πολύ λεπτό σύρμα σαν αυτό με το οποίο καθαρίζουμε μεταλλικά σκεύη) αν το κάψουμε με φλόγιστρο?
ΑΠ. Το βάρος του σιδηρόμαλλου, αντίθετα απ’ ότι συνήθως θα περιμέναμε, θα αυξηθεί (λιγάκι), επειδή η πυράκτωσή του το κάνει να οξειδώνεται, και καθώς το μόριο του σίδηρου ενώνεται με το οξυγόνο, «βαραίνει».
ΑΠ. Γιατί η εικόνα των ψαριών που τα βλέπει κάθετα προς το νερό δεν υφίσταται μετατόπιση εξαιτίας της διάθλασης, οπότε η στόχευσή του είναι ακριβέστερη.
29. Τι θα παρατηρήσουμε αν συνδέσουμε μέσα από έναν κοντό σωλήνα τα στόμια δύο μπαλονιών που είναι περίπου το ίδιο φουσκωμένα?
32. Τι πλεονέκτημα έχουν τα στρογγυλά καλύμματα φρεατίων έναντι των τετράγωνων / ορθογώνιων?
33. Ένας εξερευνητής βρίσκεται στο κέντρο ενός οροπεδίου, που έχει τρείς πολύ απότομες πλευρές και ψηλό ξερό χορτάρι, όταν στην μόνη πλευρά του οροπεδίου που υπάρχει διέξοδος ξεσπά πυρκαγιά, και μάλιστα ο αέρας την κάνει να κινείται προς το μέρος του. Πώς μπορεί να διαφύγει?
34. Βλέπουμε το είδωλό μας σ’ έναν μεγάλο ολόσωμο καθρέφτη, και κινούμαστε προς το μέρος του με 3 km/h. Με ποια ταχύτητα συγκλίνουμε με το είδωλό μας?
37. Ένας μαθητής αναμιγνύει για ένα πείραμα 50 ml νερού με 50 ml οινοπνεύματος. Με έκπληξή του παρατηρεί ότι μετά την ανάμιξη ο συνολικός όγκος του μίγματος είναι 94 ml. Είναι η έκπληξή του δικαιολογημένη?
ΑΠ. Όχι, γιατί θα έπρεπε να ξέρει ότι με την ανάμιξη οι όγκοι δεν προστίθενται ακριβώς, επειδή κάποια μόρια του ενός υγρού μπορούν να τοποθετηθούν ανάμεσα στα μόρια του άλλου υγρού. Μόνον οι μάζες προστίθενται, επειδή προφανώς η μάζα δεν χάνεται.
38. Σε περιοχές που υπάρχουν οπωροφόρα δένδρα και σε περιόδους που η θερμοκρασία πέφτει κοντά στους 0 C, χρησιμοποιούνται «κανόνια» που ψεκάζουν νερό στα δέντρα. Γιατί?
39. Γιατί οι μηχανές των αυτοκινήτων μοιάζουν να χάνουν (ανεπαίσθητα βέβαια) ισχύ, σε ημέρες με πολύ υψηλή υγρασία?
ΑΠ. Επειδή η υγρασία καταλαμβάνει μέρος του όγκου του αέρα, και μειώνει το περιεχόμενο οξυγόνο. Για παράδειγμα, σε 1 m3 αέρα υγρασίας 50% και στους 23 C, περιέχονται 10 g νερού, ενώ αν η υγρασία ανέβει στο 100 % θα περιέχονται 20 g νερού. Καθώς η υγρασία είναι νερό σε αέρια μορφή, 18 g της καταλαμβάνουν όγκο 22.4 l, οπότε τα 10 επιπλέον g νερού της πολύ υγρής ημέρας στερούν από το 1 m3 αέρα 12.5 l, και το αντίστοιχο οξυγόνο τους.
Γρήγορα όμως διαπιστώθηκε ότι οι πύραυλοι αυτοί κατέρριπταν τα ίδια τα βομβαρδιστικά από τα οποία εκτοξεύονταν! Τι συνέβαινε?
ΑΠ. Με την εκτόξευση του πυραύλου προς τα πίσω και μέχρι να επιταχυνθεί αρκετά ώστε η ταχύτητά του να γίνει τουλάχιστον ίση (κατά μέτρο) με την ταχύτητα του βομβαρδιστικού, ο πύραυλος βρίσκονταν να πετάει ανάποδα. Οπότε, όπως ένα βέλος που ρίχνεται ανάποδα, περιστρέφονταν αμέσως κατά 180 μοίρες, κατευθυνόμενος πλέον προς το ίδιο το βομβαρδιστικό!
42. Ένας ρωμαϊκός ζυγός ισορροπεί με ένα ποτήρι με νερό (όχι γεμάτο) στη μία πλευρά του. Αν βυθίσουμε μέσα στο νερό το δάκτυλό μας χωρίς να αγγίξουμε τα τοιχώματα ή τον πάτο του ποτηριού, θα διαταραχθεί η ισορροπία του ζυγού?
ΑΠ. Ναι, η πλευρά του ποτηριού θα κατέβει, καθώς τώρα θα έχει προστεθεί στην πλευρά αυτή και η αντίδραση της άνωσης που ασκεί το νερό στο δάκτυλο (εικόνα κάτω).
ΑΠ. Αν η επιτάχυνσή του οφείλεται σε ομοιογενές βαρυτικό πεδίο, επειδή όλα του τα μόρια θα επιταχύνονται ταυτόχρονα. Θα νοιώθει μάλιστα αβαρής, σαν να βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση.
47. Δύο ποδηλάτες κινούνται ο ένας προς τον άλλο, έχοντας ο καθένας σταθερή ταχύτητα 2 m/s. Τη στιγμή που απέχουν μεταξύ τους 100 m, ένας σκύλος ξεκινώντας από τον έναν ποδηλάτη τρέχει συνεχόμενα από τον έναν στον άλλο.
ΑΠ. Το βυθίζουμε σε ένα μεγαλύτερο γυάλινο σκεύος που περιέχει αρκετή γλυκερίνη ώστε να το καλύψει τελείως.
Επειδή ο δείκτης διάθλασης του πυρέξ και της γλυκερίνης είναι ο ίδιος, το βυθισμένο σκεύος οπτικά θα «εξαφανιστεί».
51. Ένας τεχνίτης διαμορφώνει στον τόρνο έναν μπρούτζινο άξονα, στον οποίο πρέπει να δώσει μια πολύ συγκεκριμένη διάμετρο. Έχει τελειώσει όμως το σαπουνόνερο που χρησιμοποιείται στις εργαλειομηχανές σαν λιπαντικό για την κοπή, αλλά επειδή η εργασία είναι βιαστική ο τεχνίτης προχωράει χωρίς αυτό. Μόλις ολοκληρώσει την εργασία του, μετράει τον άξονα και διαπιστώνει με ικανοποίηση ότι πέτυχε ακριβώς τη διάσταση που έπρεπε, οπότε στέλνει αμέσως τον άξονα στον πελάτη. Η έκπληξή του όμως είναι μεγάλη, όταν την επόμενη ημέρα του επιστρέφεται ο άξονας με την παρατήρηση ότι η διάμετρός του δεν είναι σωστή. Τι έχει συμβεί?
ΑΠ. Ο πρώτος μοιράζει την αρχική ποσότητα σε δύο ίσα (κατά την κρίση του) μέρη, αλλά ο δεύτερος επιλέγει πρώτος ποιο μέρος θα πάρει.
Οι σπάγκοι έχουν αντοχή σε θραύση αρκετά μεγαλύτερη από το βάρος που κρέμεται.
Μπορούμε να καταφέρουμε τραβώντας τον κάτω σπάγκο, να κόβεται άλλοτε ο επάνω σπάγκος και άλλοτε ο κάτω?
Απ. Αν τραβήξουμε τον κάτω σπάγκο αργά θα κοπεί ο επάνω σπάγκος, επειδή στη δύναμη που εφαρμόζουμε στον επάνω σπάγκο προστίθεται και η δύναμη του βάρους. Αν τραβήξουμε όμως απότομα τον κάτω σπάγκο θα κοπεί ο ίδιος, επειδή εξαιτίας της αδράνειάς του το βάρος «απορροφά» ένα μέρος της δύναμης τραβήγματος και δεν την αφήνει να εφαρμοστεί όλη στον επάνω σπάγκο.
57. Έχουμε δύο θερμαντικές αντιστάσεις ίδιων χαρακτηριστικών. Πώς πρέπει να τις συνδέσουμε σε μία πηγή τάσης, ώστε να θερμάνουν γρηγορότερα το περιβάλλον?
60. (Πραγματικό συμβάν). Ένας ηλεκτρολόγος ερευνά γιατί ένα ηλεκτρικό παράθυρο σ’ ένα αυτοκίνητο δεν δουλεύει προς μία κατεύθυνση. Αποσυνδέει το φις τροφοδοσίας από το μοτέρ του παράθυρου και με ένα ηλεκτρονικό βολτόμετρο μετρά για παρουσία τάσης, ενώ φυσικά πατάει το αντίστοιχο κουμπί κίνησης του παράθυρου. Το βολτόμετρο δείχνει παρουσία κανονικής τάσης σ’ αυτή τη μέτρηση. Δεδομένου ότι το παράθυρο δουλεύει προς την άλλη κατεύθυνση, άρα δεν είναι μπλοκαρισμένο ούτε το μοτέρ καμένο, τι μπορεί να συμβαίνει?
ΑΠ. Μπορεί να υπάρχει κακή επαφή στον διακόπτη, δηλαδή αυξημένη αντίσταση στη διέλευση του ρεύματος. Στην περίπτωση αυτή, το ελάχιστο ρεύμα που χρειάζεται ένα ηλεκτρονικό βολτόμετρο για να έχει ένδειξη μπορεί να περνάει, αλλά όταν πάει να περάσει το πολύ περισσότερο ρεύμα που απαιτεί η λειτουργία του παράθυρου, η πτώση τάσης (που είναι ανάλογη της έντασης του ρεύματος για δεδομένη αντίσταση) δεν αφήνει να φθάσει αρκετή τάση στο μοτέρ. Μία μέτρηση με ένα κλασικό βολτόμετρο που δουλεύει με μεγαλύτερη ένταση (ή ακόμα καλύτερα χρησιμοποιώντας ένα ενδεικτικό λαμπάκι), θα έδειχνε την ουσιαστική απουσία τάσης στο πάτημα του διακόπτη του παράθυρου.
61. Ένας πύραυλος ανυψώνεται από την εξέδρα εκτόξευσης και παρότι οι κινητήρες του παράγουν σταθερή ώση, η επιτάχυνσή του αυξάνεται. Σε ποιους παράγοντες οφείλεται αυτό;
ΑΠ. Στην μείωση της πυκνότητας του αέρα με το ύψος, στη μείωση της βαρύτητας (g) με την απομάκρυνσή του από την επιφάνεια της Γης, αλλά κυρίως στη γρήγορη και συνεχή μείωση της μάζας του καθώς καταναλίσκεται το καύσιμό του (το αρχικό καύσιμο αποτελεί τυπικά το 90% της μάζας ενός πυραύλου μαζί με το φορτίο του). Αλλά και οι πυραυλοκινητήρες του, παρότι συνεχίζουν να καίνε καύσιμο με σταθερό ρυθμό, αυξάνουν λίγο την ώση τους επειδή μειώνεται η πίεση της ατμόσφαιρας στην έξοδο των καυσαερίων.
62. Ένα μπαλόνι που περιέχει ήλιο και είναι πολύ ελαστικό ώστε να διαστέλλεται χωρίς να ασκεί πίεση στο ήλιο που περιέχει, πόσο ψηλά μπορεί να φθάσει;
64. Πολλά ατυχήματα με αυτοκίνητο σε χιονισμένες περιοχές (όπως φαίνεται από αναρτήσεις στο YouTube) συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της νύκτας και ειδικά επάνω σε γέφυρες. Υπάρχει κάποιος ειδικός λόγος γι’ αυτό;
65. Υπάρχει τρόπος να φουσκώσουμε ένα μπαλόνι, χωρίς να στείλουμε μέσα του αέρα με πίεση;
ΑΠ. Ναι, αν το βάλουμε μέσα σ' ένα κλειστό ανθεκτικό δοχείο, με το στόμιο του μπαλονιού να στερεώνεται στεγανά σ' έναν κοντό σωλήνα που διαπερνάει το δοχείο και επιτρέπει την επικοινωνία με τον εξωτερικό χώρο. Αν από μια βαλβίδα ή έναν άλλο σωλήνα που διαπερνά το δοχείο αναρροφήσουμε τον αέρα είτε με αντλία είτε και με το στόμα μας (αν το δοχείο δεν είναι πολύ μεγαλύτερο από το φουσκωμένο μπαλόνι), το μπαλόνι θα φουσκώσει εξαιτίας της διαφοράς των πιέσεων του αέρα μέσα και έξω απ' τα τοιχώματά του. Με αυτή την αρχή δουλεύει ο "σιδερένιος πνεύμονας" στην ιατρική.
67. Υπάρχει περίπτωση να δουλέψει ένα σώμα καλοριφέρ που συνδέεται με έναν μόνο σωλήνα;
ΑΠ. Ναι, αν σωλήνας συνδέεται στο κάτω μέρος του σώματος του καλοριφέρ και τροφοδοτείται με ατμό (καλοριφέρ συμπύκνωσης). Τότε η συμπύκνωση του ατμού, καθώς η θερμότητα του μεταφέρεται στο καλοριφέρ και στη συνέχεια στον αέρα τον υγροποιεί, οπότε επιστρέφει σαν νερό μέσα από τον ίδιο σωλήνα. Η μεγάλη μείωση του όγκου μετά τη συμπύκνωση τραβάει νέο ατμό στο σώμα, που δεν εμποδίζεται από τη μικρή ποσότητα του νερού της συμπύκνωσης που επιστρέφει.
ΑΠ. Δεν θα μπορούσε να δει, καθώς για να δει θα έπρεπε οι ακτίνες του φωτός να πέσουν επάνω σε κάτι που θα τις σταματήσει, όπως στον αμφιβληστροειδή του ματιού. Είναι μάλιστα ενδιαφέρον ότι ενώ υπάρχουν πράγματι ορισμένα σχεδόν τελείως διάφανα πλάσματα, συνήθως μικρά ψάρια, μόνο τα μάτια τους είναι αδιαφανή.
ΑΠ. Ναι, παρόλο που σε κατάδυση πρέπει να εκτοπίζει περισσότερο νερό για να προχωρήσει, η δημιουργία κυματισμού όταν κινείται σε ανάδυση απαιτεί μεγαλύτερη δαπάνη ενέργειας. Eπιπλέον το σχήμα των σύγχρονων υποβρυχίων είναι βελτιστοποιημένο για ταχύτητα σε κατάδυση, παρά σε επιφανειακή πλεύση όπως ήταν τα υποβρύχια του Β΄ΠΠ.
Ανάλογη επίδραση έχει και ο "βολβός" στο κάτω μέρος της πλώρης μεγάλων εμπορικών συνήθως πλοίων. Ο βολβός δημιουργεί ένα κύμα λίγο πριν από το σκάφος, με τρόπο ώστε στην ταχύτητα ταξιδιού να βρίσκεται σε μέγιστη διαφορά φάσης με το κύμα που δημιουργεί το ίδιο το σκάφος, μειώνοντάς έτσι την αντίσταση κυματισμού.
ΑΠ. Επειδή όταν συμβαίνει πλημμυρίδα σ’ έναν τόπο που έχει από πάνω του τη Σελήνη, στην αντιδιαμετρική πλευρά της Γης συμβαίνει επίσης πλημμυρίδα (αν και μικρότερης έντασης), επειδή στην περιοχή αυτή η έλξη της Σελήνης φτάνει μειωμένη καθώς προστίθεται η διάμετρος της Γης (12.000km).
ΑΠ. Η πτώση πίεσης μέσα από τη στένωση του καρμπυρατέρ που υπάρχει κοντά στην πεταλούδα του γκαζιού με σκοπό να τραβάει και να εξαερώνει τη βενζίνη, αλλά κυρίως η ίδια η εξάτμιση της βενζίνης, ψύχουν τον αέρα αρκετά ώστε να συμπυκνώσουν και να παγοποιήσουν την υγρασία του, φράζοντας τελικά τη δίοδο του αέρα (εικόνα κάτω). Στους κινητήρες με ψεκασμό, η βενζίνη ψεκάζεται είτε αρκετά μετά την πεταλούδα του γκαζιού (έμμεσος ψεκασμός), είτε κατ’ ευθείαν μέσα στον κύλινδρο (άμεσος ψεκασμό), οπότε ο κίνδυνος παγοποίησης είναι μικρότερος. Πάντως όταν οι συνθήκες είναι επικίνδυνες για παγοποίηση, ο πιλότος επιλέγει να τροφοδοτήσει τον κινητήρα με αέρα που θερμαίνεται περνώντας γύρω από την εξάτμιση, αν και έτσι πέφτει λίγο η απόδοση του κινητήρα, καθώς μειώνεται η πυκνότητα του αέρα.
ΑΠ. Ο σωλήνας είναι από αλουμίνιο (ή χαλκό), ενώ ο δεύτερος κύλινδρος είναι μαγνήτης. Καθώς κινείται μέσα από τον σωλήνα επάγει επάνω στον σωλήνα δινορρεύματα, που αλληλεπιδρούν με το πεδίο του μαγνήτη με τρόπο ώστε να τον επιβραδύνουν (εικόνα κάτω).
*Από το ρεύμα που θα περάσει, καθώς το σύστημα λειτουργεί σαν μπαταρία.
78. Ένα μικρό διθέσιο ιδιωτικό αεροσκάφος έχει απογειωθεί για μια πρωινή πτήση, και ο φίλος του πιλότου που κάθεται δίπλα του έχει φέρει μαζί του ένα θερμός γεμάτο με πολύ ζεστό καφέ. Όταν το αεροσκάφος φτάνει σε υψόμετρο 12.500 ποδών (3.800 μέτρων), ο φίλος του πιλότου θέλει να του προσφέρει ένα κύπελλο καφέ. Τη στιγμή όμως που ανοίγει το καπάκι του θερμός, ο καφές ξεχύνεται καίγοντάς τον άσχημα. Τι συνέβη;
ΑΠ. Το αερόστατο ατμού, επειδή ο ατμός είναι λίγο ελαφρύτερος από αέρα ίδιας θερμοκρασίας, και επιπλέον καθώς θα ψύχεται και συμπυκνώνεται θα απελευθερώνει τη λανθάνουσα θερμότητά του, με αποτέλεσμα να επιβραδύνεται η ψύξη του.
ΑΠ. Επειδή στην περίπτωση που πέσει κεραυνός κοντά τους, κινδυνεύουν από ηλεκτροπληξία εξαιτίας της «βηματικής τάσης», της τάσης δηλαδή που αναπτύσσεται μεταξύ δύο σημείων στο έδαφος όταν δημιουργείται διαφορά δυναμικού, όπως από την πτώση κεραυνού. Αν όμως τα πόδια είναι ενωμένα ή στηρίζεται κάποιος μόνο στο ένα πόδι κάθε φορά, χωρίς ποτέ να ακουμπούν ταυτόχρονα στο έδαφος, τότε ο κίνδυνος ελαχιστοποιείται. (Στην εικόνα χτύπημα κεραυνού στο έδαφος. Κατά μήκος των ιχνών, η τάση μεταβάλλεται κατά πολύ).
83. Πώς θα μεταβληθεί το ύψος ενός αντικειμένου που επιπλέει μέσα σ' ένα δοχείο με νερό, από τον πυθμένα του δοχείου, αν θερμάνουμε το νερό; Θα σκεφθεί κάποιος ότι το αντικείμενο θα ανέβει, αφού το νερό θα διασταλεί, αλλά θα πρέπει να λάβει υπόψη ότι και το αντικείμενο θα βυθιστεί περισσότερο καθώς η πυκνότητα του νερού θα μειωθεί.
ΑΠ. Δεν υπάρχει μία απάντηση, εξαρτάται βασικά από τις διαστάσεις του δοχείου και του αντικειμένου. Αν το δοχείο είναι μεγάλο με μικρό βάθος, η αύξηση του ύψους του νερού θα είναι μικρή (αφού η διαστολή επηρεάζει τον όγκο), και η μεγαλύτερη βύθιση του αντικειμένου θα μειώσει το συνολικό του ύψος από τον πυθμένα. Αντίθετα, σ' ένα στενό και ψηλό δοχείο, η αύξηση του ύψους του νερού θα είναι σημαντική και η απόσταση του αντικειμένου από τον πυθμένα τελικά θα αυξηθεί.
84. Ένας ηλεκτρολόγος έχει στη διάθεσή του δύο αντιστάσεις διαφορετικής τιμής, πχ 10 και 15 Ωμ αντίστοιχα, για να κατασκευάσει μια συσκευή θέρμανσης. Πόσες "σκάλες" θέρμανσης μπορεί να έχει η συσκευή του, και χωρίς υπολογισμούς, πότε θα πάρει τη μικρότερη και πότε τη μεγαλύτερη ισχύ;
ΑΠ. Μπορεί να έχει τέσσερις σκάλες, δηλαδή κάθε αντίσταση μόνη της, και συνδεδεμένες είτε σε σειρά είτε παράλληλα. Τη μικρότερη ισχύ θα την πάρει με την σε σειρά σύνδεση (μέγιστη συνολική αντίσταση), και τη μεγαλύτερη με την παράλληλη σύνδεση (ελάχιστη συνολική αντίσταση).
86. Ένα επιβατικό αεροπλάνο συνήθως ταξιδεύει σε ύψος περίπου 10 km. Η εξωτερική θερμοκρασία στο ύψος αυτό είναι γύρω στους -50 βαθμούς Κελσίου. Είναι συνεπώς αναμενόμενο ότι εξαιτίας της συστολής, το μήκος του αεροπλάνου θα έχει (ως προς την κατάσταση εδάφους), έστω και ελάχιστα μειωθεί. Σωστά;
ΑΠ. Σωστά. Αν και η διαφορά πίεσης μέσα και έξω από την καμπίνα τείνει να την επιμηκύνει, πρόκειται μόνο για μερικά χιλιοστά. Αντίθετα, η βράχυνση της καμπίνας εξαιτίας της διαφοράς θερμοκρασίας από +20 σε -50 (70 βαθμοί συνολικά) είναι μερικά εκατοστά! και προφανώς επικρατεί.
ΑΠ. Θα μπορούσαν να αυξήσουν τις διαστάσεις των μονωτικών υλικών, αλλά αυτό θα πρόσθετε όγκο, βάρος και θα απαιτούσε πλήρη ανασχεδιασμό. Αντίθετα επέλεξαν να κλείσουν τα μανιατό (γεννήτριες παραγωγής υψηλής τάσης) και τα καλώδιά τους σε αεροστεγείς θήκες (με ανακουφιστική βαλβίδα υπερπίεσης) και να τα τροφοδοτήσουν με πεπιεσμένο αέρα από τον (ή τους) υπερσυμπιεστές του κινητήρα.
89. Από το επάνω μέρος ενός κλειστού αδιαφανούς κουτιού προεξέχουν κάθετα και για μερικά εκατοστά δύο όμοιοι σωλήνες, που και μεταξύ τους απέχουν μερικά εκατοστά. Η διάμετρος των σωλήνων είναι περίπου ένα εκατοστό και γνωρίζουμε ότι συνεχίζονται ευθύγραμμα μέσα στο κουτί, χωρίς φυσικά αυτό το τμήμα τους να είναι ορατό. Γνωρίζουμε επίσης ότι το άκρο τους μέσα στο κουτί είναι ταπωμένο και ότι δεν έχουν το ίδιο μήκος. Χωρίς να χρησιμοποιήσουμε οποιοδήποτε εργαλείο, υγρό κλπ και χωρίς να μετακινήσουμε το κουτί, μπορούμε να βρούμε ποιος είναι ο μακρύτερος και ποιος ο κοντύτερος;
ΑΠ. Θα φυσήξουμε παράλληλα και κοντά στο άνοιγμα του κάθε σωλήνα και προσέξουμε τη συχνότητα του ήχου που θα παραχθεί. Ο βαρύτερος ήχος θα αντιστοιχεί στον μακρύτερο σωλήνα και ο οξύτερος στον κοντύτερο. Στην εικόνα κάτω, αντίστοιχο πείραμα με μπουκάλια με διαφορετική στάθμη νερού.
90. Αυτό είναι από συμβουλές οδήγησης εκτός δρόμου. Ένα όχημα κινείται εγκάρσια σε μια ομαλή αλλά με μεγάλη κλίση πλαγιά ενός λόφου, δηλαδή χωρίς να ανεβαίνει ή να κατεβαίνει. Ξαφνικά, εξαιτίας μιας τοπικής αύξησης στην κλίση του εδάφους που πέρασε απαρατήρητη, ο οδηγός διαπιστώνει ότι το όχημα πάει να τουμπάρει, δηλαδή νιώθει ότι οι τροχοί που βρίσκονται προς το επάνω μέρος της πλαγιάς ανασηκώνονται. Πως πρέπει να αντιδράσει;
ΑΠ. Θα πρέπει να στρίψει ελαφρά το τιμόνι προς το κάτω μέρος της πλαγιάς και ταυτόχρονα να επιταχύνει*. Αυτό θα δημιουργήσει μια αντίδραση στην κεντρομόλο επιτάχυνση της στροφής (με απλά λόγια μια "φυγόκεντρο" δύναμη) που θα ξαναβάλει τους τροχούς σε επαφή με το λόφο, ώστε με λίγη τύχη να ξεπεραστεί η τοπική ανωμαλία του εδάφους.
*Θα μπορέσει να επιταχύνει, αν το σύστημα κίνησης του οχήματος μπορεί να μεταφέρει ροπή, με τους τροχούς της μιας πλευράς ουσιαστικά στον αέρα.
91. Παίρνουμε ένα κερί και το διαπερνούμε κάθετα στο κέντρο του με μια αρκετά μεγάλη βελόνα, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένας λεπτός άξονας που προεξέχει κατά ένα τουλάχιστον εκατοστό από την κάθε πλευρά. Αποκαλύπτουμε ίσο μήκος φιτιλιού στα δύο άκρα του κεριού και ακουμπάμε τον άξονα στα χείλη δύο ποτηριών, ελέγχοντας ότι το κερί ισορροπεί οριζόντια. Ανάβουμε τα δύο άκρα του κεριού. Τι θα συμβεί;
ΑΠ. Στην αρχή το κερί θα παραμείνει οριζόντιο καθώς καίγονται τα δύο άκρα του. Όταν το λιωμένο κερί θα αρχίσει να στάζει, θα ξεκινήσει μια μικρή ταλάντωση που θα γίνεται όλο και πιο έντονη καθώς η πλευρά που χαμηλώνει κάθε φορά θα αδειάζει περισσότερο από λιωμένο κερί (και η φλόγα θα πλησιάζει περισσότερο τον κορμό λιώνοντας ακόμα περισσότερο κερί), κάνοντας την πλευρά αυτή ελαφρύτερη, ώστε στη συνέχεια να σηκωθεί ψηλότερα από την άλλη. Αυτή η ταλάντωση γίνεται τόσο έντονη, όσο το ύψος των ποτηριών το επιτρέπει.
92. Δύο πανομοιότυπα αυτοκίνητα συγκρούονται έχοντας το καθένα ακριβώς την ίδια ταχύτητα, ακριβώς μετωπικά και τελείως συμμετρικά. Πώς το αποτέλεσμα αυτής της σύγκρουσης συγκρίνεται με τη σύγκρουση του ενός από τα αυτοκίνητα αυτά και με την ίδια ταχύτητα, κάθετα σε άκαμπτο τοίχο;
ΑΠ. Το αποτέλεσμα είναι το ίδιο, παρόλο που η ταχύτητα προσέγγισης των δύο αυτοκινήτων μεταξύ τους είναι διπλάσια από αυτή της προσέγγισης του ενός αυτοκινήτου στον τοίχο. Αυτό μπορούμε να καταλάβουμε εύκολα, αν φανταστούμε ένα εύκαμπτο διάφραγμα ακριβώς στο σημείο που συναντώνται τα δύο αυτοκίνητα όταν συγκρούονται μεταξύ τους. Το διάφραγμα, εφόσον η σύγκρουση είναι τέλεια συμμετρική δεν έχει λόγο να κινηθεί. Αφαιρούμε τώρα το ένα αυτοκίνητο και το αντικαθιστούμε με έναν άκαμπτο τοίχο ακριβώς σε επαφή με το διάφραγμα. Το αποτέλεσμα της σύγκρουσης του ενός αυτοκινήτου τώρα (με την ίδια ταχύτητα όπως πριν) επάνω στο διάφραγμα πάλι δεν πρόκειται να το μετακινήσει. Ο τοίχος δηλαδή έπαιξε απλά τον ρόλο του δεύτερου αυτοκινήτου.
93. Όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα δοκιμάζονται σε crash test για τον έλεγχο της αντοχής τους σε σύγκρουση και για την προστασία που παρέχουν στους επιβαίνοντες. Το βασικό τεστ περιλαμβάνει μετωπική κατά 50% πρόσκρουση σε σχεδόν άκαμπτο εμπόδιο, με την ίδια για όλα ταχύτητα. Και συμβαίνει συχνά, ένα μικρό αυτοκίνητο να πετυχαίνει την ανώτατη βαθμολογία, όπως και ένα άλλο πολύ μεγαλύτερο και ακριβότερο. Αυτό σημαίνει ότι τα δύο αυτά αυτοκίνητα είναι ισοδύναμα σε περίπτωση σύγκρουσης, σωστά;
94. Ένα αυτοκίνητο τύπου χάτσμπακ (δηλαδή με "κοφτό" το πίσω μέρος, βλ εικόνα) κινείται σε έναν ευθύ ερημικό δρόμο, όταν ξεσπά έντονη χαλαζόπτωση με χαλάζι μεγάλου μεγέθους. Δεδομένου ότι δεν υπάρχει κάποιο κοντινό σημείο που να προσφέρεται για κάλυψη (υπόστεγο, γέφυρα, δένδρα κλπ), τι πρέπει να κάνει ο οδηγός για να μειώσει τον κίνδυνο να σπάσει κάποιο από τα τζάμια του αυτοκινήτου;
95. Σε μία περιοχή κοντά στον ισημερινό, ένα αερόστατο διαμέτρου μερικών μέτρων αιωρείται ακίνητο σε σχέση με το έδαφος, σε ύψος 10 χιλιομέτρων. Ένα ισχυρό αντιαεροπορικό όπλο που βρίσκεται στο έδαφος και ακριβώς στην ίδια κατακόρυφο, το στοχεύει με σκοπό να το κτυπήσει. Θεωρώντας ότι το βλήμα του αντιαεροπορικού έχει αρκετή αρχική ταχύτητα ώστε να φθάσει στο ύψος του αερόστατου μέσα σε 40 περίπου δευτερόλεπτα, ότι η σκόπευση είναι ακριβέστατη και ότι υπάρχει απόλυτη άπνοια σ' όλη την ατμόσφαιρα, είναι σίγουρο ότι θα το χτυπήσει;
ΑΠ. Είναι σίγουρο ότι δεν θα το χτυπήσει, επειδή το βλήμα αφήνει την κάννη του όπλου με οριζόντια ταχύτητα που αντιστοιχεί στη γραμμική ταχύτητα του ισημερινού στο επίπεδο του εδάφους. Το αερόστατο για να μένει ακίνητο σε σχέση με το έδαφος και εφόσον βρίσκεται σε αρκετά μεγάλο ύψος, κινείται με σαφώς μεγαλύτερη γραμμική ταχύτητα από αυτή του εδάφους. Έτσι όταν το βλήμα θα φθάσει στο ύψος του αερόστατου θα έχει μείνει αρκετά μέτρα πίσω του (δυτικά του), άρα δεν θα το χτυπήσει.
96. Επάνω σε μία ευαίσθητη ζυγαριά βρίσκεται ένα στεγανό πλαστικό μπουκάλι που περιέχει μόνο μία μύγα. Το μπουκάλι είναι αρκετά μεγάλο για να μπορεί η μύγα να πετάξει χωρίς να αγγίζει τα τοιχώματά του, αλλά αρκετά ελαφρύ ώστε το βάρος της μύγας να διακρίνεται στη ζυγαριά. Αν η μύγα που κάθονταν στο πάτο του μπουκαλιού πετάξει και αιωρηθεί, θα μεταβληθεί η ένδειξη της ζυγαριάς;
ΑΠ. Όχι, αλλά μόνον εφόσον η μύγα πετάει κοντά στον πάτο. Αρχικά, όταν η μύγα πατάει στον πάτο του μπουκαλιού, το βάρος της φυσικά μεταφέρεται στη ζυγαριά. Όταν πετάει χαμηλά, το βάρος της εξακολουθεί να μεταφέρεται στον πάτο όχι μέσα από τα πόδια της, αλλά από τη ροή του αέρα που προκαλούν τα φτερά της. Αν πετάξει όμως ψηλότερα, η ροή του αέρα καταλήγει σε δίνες, που δεν πιέζουν τον πάτο του μπουκαλιού αλλά θερμαίνουν τον αέρα στο μπουκάλι. Το ενδιαφέρον είναι ότι το πείραμα αυτό έχει γίνει τόσο με πραγματική μύγα όσο και με μικρό drone, και το αποτέλεσμα είναι αυτό που περιεγράφηκε.
ΑΠ. Παίρνουμε ένα ποτήρι κατά προτίμηση φαρδύ και με λεία κυλινδρικά τοιχώματα, και του βάζουμε νερό. Το φέρνουμε στο ύψος των ματιών μας και κοιτάζουμε παράλληλα με την επιφάνεια του νερού προς το σημείο που μας ενδιαφέρει. Τα σημεία που βλέπουμε εφαπτομενικά με την επιφάνεια του νερού, βρίσκονται στο ίδιο υψόμετρο με εμάς.
ΑΠ. Ο επίπεδος καθρέφτης ΔΕΝ αντιστρέφει στην πραγματικότητα ούτε το δεξιά με το αριστερά. Αντανακλά πίσω την εικόνα κάθε περιοχής που καθρεφτίζεται, στην ίδια θέση, επειδή το εστιακό του σημείο βρίσκεται στο άπειρο. Το επάνω καθρεφτίζεται επάνω και το κάτω, κάτω. Το δεξιά καθρεφτίζεται επίσης δεξιά και το αριστερά, αριστερά, αλλά επειδή βλέπουμε τον εαυτό μας κατά πρόσωπο, το δεξιό του ειδώλου είναι το αριστερό μας που έχει αντανακλαστεί προς εμάς και τα αντίστοιχα ισχύουν για την άλλη πλευρά. Αντίθετα, ο φακός της φωτογραφικής μηχανής με το εστιακό του σημείο πριν από το φιλμ (ή τον αισθητήρα) αντιστρέφει όλα τα σημεία, γι' αυτό και η φωτογραφία είναι "σωστή" ως προς το δεξιά-αριστερά, αλλά και ανεστραμμένη (το οποίο φυσικά δεν φαίνεται στην εκτύπωση ή την προβολή της).
99. Είναι γνωστό, ότι υπάρχουν κάποιοι που πιστεύουν ότι η Γη είναι επίπεδη! Ενώ άλλοι, ότι η Γη είναι κούφια (κοίλη Γη) και υπάρχουν όντα, ακόμα και άνθρωποι που ζουν στο εσωτερικό της! Πέρα από τα προφανή επιχειρήματα ενάντια των απόψεων αυτών, ποιο επιχείρημα Φυσικής θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για δείξει στην τελευταία κατηγορία (τους υποστηρικτές της κοίλης Γης), ότι τα όντα αυτά θα είχαν σοβαρό πρόβλημα να ζήσουν μέσα σε μία κοίλη σφαίρα με ομοιογενή τοιχώματα;
ΑΠ. Σύμφωνα με το "θεώρημα του κελύφους - shell theorem" που το έχει αποδείξει ο Νεύτωνας, η βαρύτητα στο ελεύθερο εσωτερικό μιας κοίλης σφαίρας είναι μηδέν, σε οποιοδήποτε σημείο της και ανεξάρτητα από το πάχος των τοιχωμάτων (αρκεί να είναι ομοιογενή). Άρα τα όντα αυτά θα έπρεπε να ζουν σε περιβάλλον μηδενικής βαρύτητας, συνεπώς θα απαιτούνταν μεγάλες αλλαγές προσαρμογής σε οποιαδήποτε όντα, πέρα από μικροοργανισμούς.
100. Στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, ένας αστροναύτης έχει φέρει μαζί του ένα μπαλόνι (ξεφούσκωτο). Αν το γεμίσει με αέριο ήλιο (που υπάρχει στον Σταθμό), προς τα πού θα κινηθεί το μπαλόνι;
ΑΠ. Θα μείνει ακίνητο όπου το αφήσει. Μάλιστα το ίδιο θα συμβεί με οτιδήποτε το γεμίσει, ακόμα και με νερό! Το μπαλόνι (με οποιοδήποτε αέριο ή αέρα) θα κινηθεί μόνον εξαιτίας των ρευμάτων αέρα που δημιουργεί στον χώρο ο κλιματισμός (φυσικά όχι αν είναι γεμάτο με νερό, καθώς η αδράνεια εξακολουθεί να υπάρχει). Η άνωση οφείλεται στη διαφορά πίεσης στο κάτω μέρος ενός αντικειμένου, με την πίεση στο επάνω μέρος του, είτε βρίσκεται στον αέρα είτε στο νερό.
101. Σε μία λαμαρίνα διαστάσεων περίπου 30 Χ 30 εκατοστών ανοίγουμε στο κέντρο της μια τρύπα διαμέτρου 10 εκατοστών και θερμάνουμε ομοιόμορφα τη λαμαρίνα. Η διάμετρος της τρύπας θα μεγαλώσει ή θα μικρύνει, αφού η διαστολή γίνεται προς όλες τις κατευθύνσεις?
ΑΠ. Θα μεγαλώσει. Αυτό είναι εύκολο να το καταλάβουμε αν σχεδιάσουμε την τρύπα στη λαμαρίνα χωρίς να την κόψουμε, και στη συνέχεια θερμάνουμε τη λαμαρίνα. Θα διαπιστώσουμε ότι η διάμετρος του κύκλου έχει μεγαλώσει. Το ίδιο θα είχε συμβεί αν είχαμε κόψει τον κύκλο χωρίς να αφήσουμε κενά, και τον είχαμε αφήσει στη θέση του. Η διαστολή αυξάνει την περίμετρο του κύκλου, άρα και την επιφάνειά του.
102. Ένα ανοικτό βαγονέτο ορυχείου κινείται χωρίς τριβή σε οριζόντιες σιδηροτροχιές σε υπαίθριο χώρο. Ξαφνικά αρχίζει να βρέχει δυνατά. Πώς θα μεταβληθεί η ταχύτητα του βαγονέτου; (Θεωρούμε ότι οι σταγόνες της βροχής που χτυπούν στο εμπρός μέρος του βαγονέτου δεν το επιβραδύνουν και την αντίσταση του αέρα αμελητέα).
ΑΠ. Θα επιβραδυνθεί, καθώς από το θεώρημα διατήρησης της ορμής ισχύει: m1 x v1 = m2 x v2. Συνεπώς, αφού η μάζα του αυξάνεται καθώς συσσωρεύεται μέσα του νερό, η ταχύτητά του θα μειώνεται. Εναλλακτικά, μπορούμε να σκεφτούμε ότι το νερό που συσσωρεύεται δεν έχει αρχικά οριζόντια ταχύτητα, την οποία θα αποκτήσει δαπανώντας κινητική ενέργεια από το βαγονέτο.
103. Πώς θα μετρήσετε το ύψος ενός κτηρίου μ' ένα χρονόμετρο και ένα βαρόμετρο; (Συχνά, αλλά λανθασμένα, λέγεται ότι το πρόβλημα είχε τεθεί στον Niels Bohr σαν φοιτητή, ο οποίος έδωσε πολλές ευφάνταστες απαντήσεις αποφεύγοντας επίτηδες να δώσει την προφανή, που είναι η παρακάτω).
ΑΠ. Αν το ύψος του κτηρίου είναι αρκετά μεγάλο, τότε από τη διαφορά της ατμοσφαιρικής πίεσης στη βάση με την κορυφή του, μπορεί να υπολογιστεί το ύψος του. Αν το κτήριο δεν είναι αρκετά ψηλό, η προηγούμενη μέθοδος δεν θα έχει ακρίβεια. Μπορούμε όμως τότε να πετάξουμε το βαρόμετρο από την κορυφή του κτηρίου και να χρονομετρήσουμε την πτώση του, και έτσι να υπολογίσουμε το ύψος του. Αφού το κτήριο δεν θα είναι πολύ ψηλό, η ταχύτητα και ο χρόνος πτώσης δεν θα επηρεαστούν σημαντικά από την αντίσταση του αέρα, οπότε αυτή η μέθοδος θα έχει αρκετή ακρίβεια.
104. Μία γραμματέας σε εταιρεία υψηλής τεχνολογίας διατηρεί ένα ανώνυμο blog που το ενημερώνει κρυφά από τη δουλειά της. Το blog περιέχει διάφορα ανούσια κουτσομπολιά, αλλά περιλαμβάνει και εταιρικά μυστικά που μπορεί να τα διαβάσει μόνο κάποιος συνεργός της απ' έξω. Πώς τα καταφέρνει με έναν απλό τρόπο;
ΑΠ. Γράφει τις κρυφές φράσεις με γραμματοσειρά που τη "χρωματίζει" στη συνέχεια λευκή, ανάμεσα σε κενά των ορατών προτάσεών της έτσι ώστε τίποτε δεν υποδηλώνει την παρουσία τους. Ο συνεργός της δεν έχει παρά να "φωτίσει" όλο το κείμενο με κάποιο χρώμα εκτός από λευκό, ώστε να εμφανιστεί το κρυμμένο μήνυμα.
105. Ένα σύστημα συναγερμού που ενεργοποιείται /απενεργοποιείται με 4-ψήφιο κωδικό παρουσιάζει πρόβλημα καθώς δεν παίρνει πάντοτε αξιόπιστα τον κωδικό του. Ποια θα ήταν μια απλή λύση;106. Μπορεί ένα σκάφος βάρους 100 τόνων να επιπλεύσει σε νερό βάρους ενός τόνου;
ΑΠ. Ναι, αν τοποθετηθεί σε μία δεξαμενή λίγο μεγαλύτερη από το κύτος του, η οποία θα γεμίσει με νερό μέχρι το σκάφος να επιπλεύσει. Το σημαντικό είναι να δημιουργηθεί ένα στρώμα νερού (πάχους τουλάχιστον μερικών εκατοστών) μεταξύ κάθε σημείου του κύτους και της δεξαμενής.107. Ποιο νομίζετε ότι θα ήταν περίπου το μήκος ενός εκκρεμούς που θα είχε ημιπερίοδο (μονή ταλάντωση) 1 δευτερόλεπτο;
ΑΠ. Περίπου 1 μέτρο (994 εκ), στην επιφάνεια της θάλασσας και σε γεωγραφικό πλάτος 45 μοιρών. Και δεν πρόκειται για σύμπτωση, καθώς εναλλακτικά είχε προταθεί και αυτή η μέθοδος για τον καθορισμό του μέτρου, χωρίς την ανάγκη μετρήσεων ακριβείας σε μεγάλη απόσταση επάνω στη Γη.
108. Μπορεί ο πάγος να βάλει φωτιά;
ΑΠ. Ναι, με δύο τρόπους. Ο πρώτος είναι να διαμορφωθεί ένα κομμάτι πάγου σε φακό, και να εστιάσει το φως του ήλιου ή άλλης δυνατής φωτεινής πηγής σε εύφλεκτα υλικά. Ο δεύτερος είναι, εάν ένας μεγάλος μετεωρίτης από πάγο μπει στην ατμόσφαιρα της Γης. Στην περίπτωση αυτή, η συμπίεση του αέρα εμπρός από τον μετεωρίτη δημιουργεί υπέρθερμο πλάσμα αέρα (o πάγος δεν θα προλάβει να λιώσει) που θα βάλει φωτιά σε ότι πλησιάσει, ή όπου πέσει.
109. Σ' έναν τελείως σφαιρικό, ομοιογενή και χωρίς ατμόσφαιρα πλανήτη, ανοίγουμε μια διαμπερή τρύπα κατά μήκος μιας διαμέτρου του. Αν ρίξουμε ένα αντικείμενο στην τρύπα από την επιφάνεια του πλανήτη, με τρόπο ώστε να μην ακουμπάει στα τοιχώματα της τρύπας σ' όλη τη διαδρομή του, πως θα κινηθεί το αντικείμενο; Υπάρχει κάτι άλλο που πρέπει να προσέξουμε, εφόσον ο πλανήτης περιστρέφεται;
ΑΠ. Κατ' αρχήν θα κινηθεί επιταχυνόμενο προς το κέντρο του πλανήτη, αλλά η επιτάχυνση θα μειώνεται συνεχώς, έτσι ώστε να περάσει το κέντρο με μέγιστη ταχύτητα αλλά χωρίς επιτάχυνση. Θα συνεχίσει επιβραδυνόμενο με συμμετρικό τρόπο (ως προς την επιτάχυνση) μέχρι να φτάσει στην επιφάνεια του πλανήτη, στην άλλη άκρη της τρύπας, οπότε θα αντιστρέψει φορά και θα επαναλάβει την ίδια ταλάντωση επ' αόριστο, μια και δεν υπάρχει τριβή με αέρα για να χάσει ενέργεια. Στην ουσία δηλαδή θα κάνει μια ευθύγραμμη ταλάντωση.
110. Υποθέτουμε ότι έχουμε ένα κύκλωμα με μηδενική ωμική αντίσταση από τη Γη στη Σελήνη, που τροφοδοτεί εκεί μια λάμπα με την μπαταρία του κυκλώματος και τον διακόπτη στη Γη. Σε πόσο χρόνο θα ανάψει η λάμπα από τη στιγμή που θα κλείσει ο διακόπτης;
ΑΠ. Το γρηγορότερο που μπορεί να ανάψει η λάμπα είναι σε 1.5s, καθώς η ταχύτητα μετάδοσης του ηλεκτρισμού είναι ίση με την ταχύτητα του φωτός στο κενό. Όμως ανάλογα με το πόσο κοντά μεταξύ τους είναι οι δύο αγωγοί στη διαδρομή τους από τη Γη στη Σελήνη, η ένταση θα πάρει κάποιο χρόνο να αυξηθεί αρκετά, ώστε η λάμπα να φωτίσει με πλήρη ένταση. Αυτό οφείλεται στην αυτεπαγωγή του κυκλώματος, και ενώ δεν επηρεάζεται από την μηδενική αντίσταση των αγωγών, επηρεάζεται από τη γεωμετρία του κυκλώματος. Όσο πιο κοντά μεταξύ τους οι αγωγοί τόσο μικρότερη η αυτεπαγωγή, το ίδιο και η επιπλέον (μετά το 1.5s) καθυστέρηση.
Ένα ενδιαφέρον σχετικό πείραμα (στα αγγλικά): https://mail.google.com/mail/u/0/?tab=wm#inbox?projector=1
111. Γιατί μία πυρηνική έκρηξη δεν είναι πολύ καταστροφική στο Διάστημα;
ΑΠ. Κάνοντάς τον "κυματιστό", κάτι που συνηθίζεται στη Βρετανία (εικόνα κάτω). Μάλιστα για τοίχο αντίστοιχης αντοχής (και ύψους φυσικά), ο "κυματιστός" χρησιμοποιεί συνολικά λιγότερα τούβλα για το ίδιο μήκος κάλυψης.
113. Ένα μεγάλο πλοίο χρησιμοποιεί μια βαριά άγκυρα με χοντρή αλυσίδα. Αν η άγκυρα σκαλώσει στον βραχώδη πυθμένα και το σκάφος βρεθεί από πάνω της τραβώντας δυνατά με τον μηχανικό "εργάτη" του, σε πιο σημείο κινδυνεύει να σπάσει η αλυσίδα?ΑΠ. Σωστή δεν μπορεί να είναι η επιλογή του 25% γιατί τότε η πιθανότητα θα είναι 50%. Αν πάλι επιλεγεί το 50%, η πιθανότητα είναι 25%. Αν τέλος επιλεγεί το 0%, πάλι η πιθανότητα θα είναι 25%. Άρα δεν υπάρχει σωστή απάντηση.
115. Γνωρίζουμε ότι η κατακόρυφος είναι η συντομότερη τροχιά για να φθάσει μια σφαίρα που αφήνουμε από δεδομένο ύψος στο έδαφος. Αν όμως δεν θέλουμε να φθάσει στο έδαφος από κάτω αλλά σε κάποια απόσταση, πιο σχήμα ράμπας θα μειώσει τον χρόνο στο ελάχιστο.ΑΠ. Η μαθηματική λύση είναι 10s, αλλά το πρόβλημα είναι άκυρο καθώς λευκές αρκούδες και πιγκουίνοι δεν ζουν στο ίδιο ημισφαίριο! (Μπορεί να συμβεί μόνο σε ζωολογικό κήπο!)
ΑΠ. Της πρώτης αλυσίδας, επειδή κάθε κρίκος της φτάνοντας στο κάτω σημείο της κοιλιάς (η οποία φυσικά μετατοπίζεται καθώς η αλυσίδα πέφτει) φρενάρει στο ένα άκρο του, οπότε έχει την τάση να περιστραφεί γύρω από το κέντρο βάρος του "τραβώντας" ουσιαστικά με το άλλο άκρο του προς τα κάτω, το τμήμα της αλυσίδας που εξακολουθεί να πέφτει. Το παρακάτω σχήμα εξηγεί τη δυναμική αυτή, προσομοιάζοντας την κίνηση του κρίκου με μία ράβδο που το ένα της άκρο συναντά πρώτο το έδαφος. Το ενδιαφέρον είναι ότι με αυτόν το τρόπο οι τελευταίοι κρίκοι της πρώτης αλυσίδας πέφτουν με ταχύτητα μεγαλύτερη απ' αυτήν που αντιστοιχεί στη γήινη επιτάχυνση!
119. Είναι γνωστό ότι το βάρος μας κοντά στον ισημερινό μειώνεται, τόσο εξαιτίας του σχήματος της Γης που είναι κάπως πεπλατυσμένο (αν και η διαφορά των διαμέτρων είναι μόλις 40km και δεν φαίνεται από το Διάστημα), και της περιστροφής της Γης που τείνει (ελάχιστα βέβαια) να απομακρύνει τα αντικείμενα από την επιφάνειά της. Πόση όμως νομίζετε ότι είναι η μείωση του βάρους από τους πόλους στον ισημερινό, ποσοστιαία;
ΑΠ. Περίπου 0.5%, δηλαδή ένα αντικείμενο που στους πόλους θα ζύγιζε 100kg (1000N το σωστότερο), στον ισημερινό θα ζύγιζε 99.5kg (995Ν). H μείωση αυτή προέρχεται κυρίως από την απομάκρυνση κατά 20km από το κέντρο της Γης, και πολύ λιγότερο από την περιστροφή της.
ΑΠ. Αυτή της μικρότερης ισχύος, επειδή έχει τη μεγαλύτερη αντίσταση. Αφού από τις δύο σε σειρά λάμπες θα περνάει αναγκαστικά η ίδια ένταση, θα δημιουργείται μεγαλύτερη πτώση τάσης στη λάμπα με την μεγαλύτερη αντίσταση, δηλαδή της μικρότερης ισχύος. Αυτό όμως σημαίνει ότι η λάμπα αυτή θα παίρνει περισσότερη από τη μισή τάση των 440V, δηλαδή πάνω από τα 220V που είναι η ονομαστική της. Άρα είναι η μικρότερη σε ισχύ λάμπα που κινδυνεύει να καεί.
ΑΠ. Θα τις συνδέσουμε ανά δύο σε σειρά, και μετά θα συνδέσουμε τα δύο σετ παράλληλα.
124. Από ένα ελικόπτερο που πετάει με αρκετή ταχύτητα κρέμεται ένα εύκαμπτο χοντρό σχοινί. Προφανώς η αντίσταση του αέρα θα κάνει το σχοινί να έχει γενικά κλίση προς τα πίσω, ποιό είναι όμως ακριβώς το σχήμα που θα πάρει το σχοινί; ΑΠ. Το σχοινί θα είναι σε ευθεία (B), ανεξάρτητα από την ταχύτητα του ελικοπτέρου από την οποία εξαρτάται μόνο η γωνία του. Μάλιστα, κάποιος έκανε πραγματική δοκιμή νοικιάζοντας ελικόπτερο, και έτσι διαπίστωσε επιπλέον ότι το σχήμα του σχοινιού αποκλίνει από την ευθεία, ανάλογα αν στην άκρη του κρεμαστεί αντικείμενο στο οποίο υπερισχύει το βάρος (D) ή αεροδυναμική του αντίσταση (C).
Αυτό γίνεται επειδή αν θεωρήσουμε το σχοινί μοιρασμένο σε ίσα τμήματα, το βάρος και η αντίσταση του αέρα σε κάθε τμήμα του σχοινιού ισορροπούν για την ίδια γωνία σε σχέση με το ελικόπτερο. Αν στο τελευταίο τμήμα του σχοινιού υπερισχύει το βάρος, η θέση ισσορροπίας στο τμήμα αυτό θα είναι πιο κάθετη (για παράδειγμα, όλο το σχοινί θα είχε μια πιο κάθετη θέση αν ήταν βαρύτερο), ενώ το αντίθετο θα συμβεί αν υπερισχύει η αεροδυναμική αντίσταση.
125.
Και ο δεξιά απαντάει: "Ποιόν τύπο;"
ΑΠ. Πρόκειται για ανέκδοτο μεταξύ αστρονόμων, που βασίζεται στη δοξασία ότι ένας βρυκόλακας δεν σχηματίζει είδωλο σε καθρέφτη, σε συνδυασμό με το ότι ο αριστερά εξωγήινος χρησιμοποιεί κλασικό διαθλαστικό τηλεσκόπιο (μόνο με φακούς), ενώ ο δεξιά κατοπτρικό τηλεσκόπιο, που περιλαμβάνει και κοίλο κάτοπτρο (καθρέφτη).
ΑΠ. Αυτό έχει (σχεδόν) συμβεί τον Σεπτέμβριο του 1956, όταν ένα καταδιωκτικό αεροσκάφος F11 Tiger δοκίμασε τα πυροβόλα του πετώντας ανοιχτά της Νέας Υόρκης. Ο πιλότος ξεκίνησε μια ελαφρά υπερηχητική κάθοδο από τα 20.000 πόδια και έριξε δύο σύντομες ριπές πριν συνεχίσει την κάθοδό του, αυξάνοντας μάλιστα τη γωνία της. Έντεκα δευτερόλεπτα αργότερα και ενώ περνούσε από τα 7000 πόδια, κάτι χτύπησε την καλύπτρα και τον κινητήρα του, υποχρεώνοντάς τον σε αναγκαστική προσγείωση από την οποία επέζησε αν και τραυματισμένος. Τρία βλήματα είχαν χτυπήσει το αεροσκάφος όταν πέρασε ανάμεσά τους, καθώς τα βλήματα (παρά την αρχική υπερδιπλάσια ταχύτητά τους) επιβράδυναν σημαντικά από την αντίσταση του αέρα, ενώ το αεροσκάφος συνέχιζε με αμείωτη ταχύτητα και αυξανόμενη γωνία καθόδου.
ΑΠ. Ανάλογα με το ποσοστό της σχετικής υγρασία, μεταξύ μισού και ενός κιλού.
128. Γιατί συχνά αυτοί που προκαλούν δυστυχήματα αυτοκινήτου μεθυσμένοι, υφίστανται και τους μικρότερους τραυματισμούς (εφόσον χρησιμοποιούν τη ζώνη ασφαλείας), ειδικά στα άκρα;
ΑΠ. Γιατί παραμένουν χαλαροί και δεν "τεντώνονται" προκειμένου να στηριχτούν κάπου, βλέποντας το ατύχημα "να έρχεται".
Στο απλοποιημένο σχήμα μπορούμε να καταλήξουμε με τους παρακάτω τρόπους:
α) Βλέποντας ότι το σημείο Α και το Γ είναι ισοδυναμικά, βάζουμε την αντίσταση 1 παράλληλα με την αντίσταση 2. Βλέποντας επίσης ότι το σημείο Β και Δ είναι ισοδυναμικά, βάζουμε την αντίσταση 3 παράλληλα και με την 2, οπότε έχουμε και τις τρείς αντιστάσεις παράλληλες.
β) Το ρεύμα ερχόμενο από το σημείο Α για να φθάσει το Δ μπορεί να ακολουθήσει τη διαδρομή ΑΒΔ, οπότε περνάει μέσα από την αντίσταση 1. Επίσης μπορεί να ακολουθήσει τη διαδρομή ΑΓΔ, οπότε περνάει από την αντίσταση 3. Επίσης τη διαδρομή ΑΓΒΔ, οπότε περνάει από την αντίσταση 2. Άρα περνάει ταυτόχρονα και από τις τρεις αντιστάσεις, κάτι που αντιστοιχεί στην παράλληλη σύνδεσή τους.
ΑΠ. Η ατμοσφαιρική πίεση είναι αποτέλεσμα της έλξης της Γης στα μόρια της ατμόσφαιρας (οξυγόνου και αζώτου).
Εάν η Γη ήταν ομοιογενής, η έλξη της (που αντιπροσωπεύεται από το g) θα άρχιζε να μειώνεται κάτω από την επιφάνειά της, και θα μηδενίζονταν στο κέντρο της. Επειδή όμως η Γη έχει σιδερένιο πυρήνα, το g μένει περίπου σταθερό μέχρι το βάθος των 2500 km, ενώ στη συνέχεια μειώνεται γρήγορα (εικόνα κάτω). Σε κάθε περίπτωση όμως, καθώς το g παραμένει θετικό, η μέγιστη πίεση αναμένεται να βρίσκεται στο κέντρο της Γης.
Τελικά όχι ένα απλό κουίζ, αλλά πολύ ενδιαφέρον!
ΑΠ. Και η διάμετρος της τρύπας θα μεγαλώσει, ανεξάρτητα από το μέγεθός της, και η αύξηση της διαμέτρου θα είναι ανάλογη της αρχικής της διαμέτρου. Αυτή είναι η συνηθισμένη μέθοδος, δηλαδή η θέρμανση, ώστε να προσαρμόζονται εύκολα αλλά τελικά σφιχτά, τροχαλίες, γρανάζια και ρουλεμάν σε άξονες.
Αν δέσουμε ένα σχοινάκι στο πεντάλ του στην κάτω θέση (όπως στην εικόνα) και το τραβήξουμε προς τα πίσω, προς τα πού θα κινηθεί το ποδήλατο;
ΑΠ. Εξαρτάται από τον λόγο μετάδοσης πεντάλ/τροχού. Σε ένα ποδήλατο χωρίς ταχύτητες, το ποδήλατο θα κινηθεί προς τα πίσω παρόλο που το πεντάλ θα τραβήξει το σχοινάκι προς τα εμπρός. Αυτό θα το καταλάβουμε πιο εύκολα αν σκεφτούμε το σχοινάκι δεμένο κοντά στον κεντρικό άξονα του πεντάλ. Αν όμως το ποδήλατο έχει ταχύτητες και χρησιμοποιήσουμε την πρώτη ταχύτητα, τότε το πεντάλ θα τραβηχτεί προς τα πίσω οπότε το ποδήλατο θα κινηθεί (λίγο) προς τα εμπρός. Το κριτήριο είναι αν το μήκος της ευθύγραμμης κίνησης του σχοινιού (στο κάτω μέρος του τόξου που διαγράφει) είναι μικρότερο ή μεγαλύτερο από το μήκος του ίχνους της κίνησης του τροχού.
ΑΠ. Επειδή το πάγωμα του νερού εκλύει θερμότητα (όπως και η συμπύκνωση του ατμού σε νερό). Η γέφυρά παγιδεύει κατά κάποιο τρόπο αυτή τη θερμότητα (ειδικά αν δεν φυσάει) και την αντανακλά προς το νερό από κάτω της, καθυστερώντας το πάγωμά του.
ΑΠ. Θα ξεχειλίσει, επειδή ο συντελεστή διαστολής του νερού είναι τριπλάσιος του συντελεστή διαστολής όγκου του αλουμινίου. Γενικά οι συντελεστές διαστολής των υγρών είναι πολύ μεγαλύτεροι των στερεών και βέβαια ο επιπλέον όγκος των στερεών εξαιτίας θερμικής διαστολής δεν αλλάζει, είτε είναι συμπαγή είτε "κούφια".
ΑΠ. Τη Σελήνη, την οποία πράγματι βλέπουν ανάποδα και στην οποία καθώς υπάρχουν χαρακτηριστικές "θάλασσες" είναι εύκολο να διαπιστωθεί η διαφορά. Φυσικά και τον Ήλιο βλέπουν ανάποδα, αλλά στην περίπτωση αυτή πρακτικά δεν υπάρχει διαφορά.
136. Αν έχουμε δύο μεταλλικές σφαίρες μάζας 1kg την κάθε μια, σε απόσταση μεταξύ των κέντρων τους 1m, και στηριγμένες χωρίς καθόλου τριβή (πχ με μαγνητική αιώρηση), σε πόσο χρόνο εκτιμάτε ότι θα έρθουν να ακουμπήσουν μεταξύ τους εξαιτίας τηε βαρυτικής τους έλξης;
ΑΠ. Ένας σχετικά απλός υπολογισμός χρησιμοποιώντας τον νόμο της παγκόσμιας έλξης μεταξύ τους και τον νόμο της επιτάχυνσης (για μεγαλύτερη ακρίβεια θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η αύξηση της έλξης και συνεπώς και της επιτάχυνσης καθώς οι σφαίρες πλησιάζουν), δίνει χρόνο περίπου 24 ωρών.
ΑΠ. Τα κοινά "λαστιχάκια". Και αυτό, επειδή θα πρέπει να φανταστούμε τα μόριά τους σαν τους μακρόστενους κρίκους μιας αλυσίδα που σε θερμοκρασία δωματίου είναι τεντωμένη στο έδαφος. Με την αύξηση της θερμοκρασίας κάθε κρίκος "ζωηρεύει" και αρχίζει να πάλλεται και να συστρέφεται, έτσι το συνολικό μήκος της αλυσίδας θα γίνει μικρότερο απ' όταν οι κρίκοι ήταν ήρεμοι και τεντωμένοι.
138. Ποιό είναι το αγαπημένο καρτούν των Φυσικών;
ΑΠ. Το κογιότ (Wile E. Coyote & Road Runner*) επειδή καταστρατηγεί τόσο εμφανώς, αλλά και ευρηματικά τους νόμους της Φυσικής, και κάθε επεισόδιο αποτελεί πρόκληση να εντοπίσεις όλα τα "λάθη Φυσικής" που περιέχει!
* Στα αγγλικά, το καρτούν που υπάρχει αναλλοίωτο σχεδιαστικά από το 1949(!) αναφέρεται συνήθως με το όνομα του πουλιού (Road Runner) που είναι υπαρκτό (Γεωκόκκυγας της Καλιφόρνιας), το οποίο αν και μπορεί να πετάει προτιμάει να ξεφεύγει τρέχοντας από τους θηρευτές του, με ταχύτητα που μπορεί να φτάσει τα 40 χλμ/ω.
ΑΠ. Ναι, αν βρίσκεται σε διαδικασία εγχείρησης στον εγκέφαλό του, που γίνεται με τον ασθενή "ξύπνιο" ώστε ο χειρουργός να ελέγχει συνεχώς την εγκεφαλική λειτουργία. Αν ο ασθενής (φορώντας γάντι) αγγίξει τον εκτεθειμένο εγκέφαλό του, θα τον νοιώσει με το χέρι του (μέσω του εγκεφάλου του φυσικά), ο ίδιος όμως ο εγκέφαλος δεν θα νιώσει τίποτα επειδή δεν έχει αντίστοιχες νευρικές απολήξεις.
141. Ο οδηγός ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου προγραμματίζει να κάνει μία διαδρομή που θα είναι αρκετά κατηφορική και με στροφές. Πριν τη διαδρομή σκέφτεται να φορτίσει το αυτοκίνητό του, αλλά όχι στο 100%, ώστε να πετύχει τη μέγιστη απόδοση. Είναι το σκεπτικό του σωστό;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου